środa, 4 lutego 2009

ap... *WITA*

Wczoraj nie pisałem, bo byłem, aż za Kaliszem z Tatą po towar :) wróciłem dopiero dziś i nie miałem jak możliwości uzupełnić notatek..
Wczorajsze plany czytania "Lalki" może trochę legły w gruzy, jednak mam jeszcze półtora tygodnia!! (może mi się uda^^) :D:D aktualnie chyba 180 str:P

Dziś pół dnia chodzenia i szukanie towaru po wielkich magazynach a od 14 do 19 siedzenie w samochodzie. Muszę przyznać, że coraz nie zdrowiej się odżywiam :( kurcze za dużo słodyczy... :/ Od dziś będę waszym źródłem informacji na temat witaminek :P chodzi o to żebym sam trochę sobie przypomniał jak to z nimi bywa :P Czyli jeśli będziecie w temacie widzieć coś takiego ( *WITA*) oznacza to, że piszę ciekawostkami czy nawet trochę naukowo o witaminkach.

Jutro zamierzam wyjść na trochę pojeździć na rowerze dla zdrowia. Jak przeczytałem na jednym z serwisów medycznych zakładam dla siebie "Konto Zdrowia"- musimy oczywiście mieć jak najwięcej na plusie i nigdy nie doprowadzić do debetu. Dziś zamierzam jeszcze wrzucić do konta melona z cytrynką i cukrem polecam mniam :D:D (choć wiem, że nie wolno jadać owoców na noc, jednak jeśli zakładam, że posiedzę jeszcze z parę godzin to spokojnie mój żołądek będzie w nocy pusty i nie będzie mi dostarczał problemów w śnie).

WITAMINKI:
może tak ogólnie najpierw: Co to są witaminy?
Witaminy to grupa substancji organicznych, których niewielkie ilości są niezbędne dla prawidłowego przebiegu różnych procesów zachodzących w organizmie żywym. Kto je odkrył?? To zawdzięczamy polskiemu badaczowi Kazimierzowi funkowi w 1912r czy w 1911 (podaje się różne daty). Witaminki nie są żadnym źródłem energii czy materiałem budulcowym, ani też nasz organizm sam ich nie wytwarza dlatego tak bardzo ważne jest zdrowe odżywianie i urozmaicone, żeby dostarczyć ich wszystkich.
Wyróżniamy witaminki rozpuszczalne w wodzie i tłuszczach.
Te pierwsze: nie gromadzą się w organizmie i muszą być codziennie dostarczone w pożywieniu
Rozpuszczalne w tłuszczach- pełnią funkcję regulacyjne i mają skłonność do kumulowania, toteż nie muszą być dostarczane codziennie, a ich nadmiar bywa szkodliwy.

Dziś o witaminkach może tak malutko i ogólnikowo... :( ale wybaczcie jestem trochę zmęczony...
Pozdrawiam :*

2 komentarze:

  1. Mogłeś jeszcze wspomnieć o hiperwitaminozie, awitaminozie i hipowitaminozie : ) i o tym, że Funk jako pierwszy stwierdził, że pelagra i krzywica to awitaminozy : )

    Pozdrawiam serdecznie! : )

    OdpowiedzUsuń
  2. Hm :D:D Obiecuję, że napiszę :P:P
    Ale potrzymam was troszkę w niepewności xD

    Pozdrawiam ;)
    i niech te witaminki będą naszym wspólnym wkładem ;)

    OdpowiedzUsuń